MMC 401 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Popüler Kültür
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MMC 401
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Dersin amacı öğrencilerin popüler kültür ve popüler kültürün toplum üzerindeki rolü hakkında eleştirel düşünmelerini sağlamaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Popüler kültür ürünlerinin eleştirel okumasını yapabileceklerdir
  • Popüler kültürü tarihsel bir olgu olarak algılamaya başlayacaklardır
  • Popüler kültürün diğer kültür ve güç ilişkileri ile olan bağlantıları üzerine yorum yapabilecekledir
  • Popüler kültürü özelde metinler üzerinden ve genel olarak tartışabilecek ve eleştirebileceklerdir
  • Popüler kültür analizi üzerine çeşitli yaklaşımları tartışabilecek ve eleştirebileceklerdir
Tanımı Bu ders popüler kültürü ve hayatımızdaki rolünü analiz etmeyi ve tartışmayı içermektedir. Popüler kültüre dair ana teorileri (major theories) ve güncel tartışmaları farklı örneklerle ilişkilendireceğiz. Ayrıca Türkiye’de üretilen popüler kültüre yakından bakarak onu daha geniş bağlamda değerlendireceğiz. Ders, ders anlatımı, gösterim ve tartışmalardan oluşacak ve güncel film, televizyon, reklam ve yeni medya örnekleri ile etkileşime geçeceğiz. Derse katılım (%20): Derse soru sormaya hazır ve ders materyallerine dair tartışma yürütebilmeye uygun bir şekilde gelmelisiniz. Yarı-yıl Sınavı (30%) Proje Sunumu (%10): Final projesi için dersler, okumalar ve gösterimlerden yola çıkarak özgün bir örnek çalışması ve teorisi seçiniz. Bu örnek popüler kültüre dair herhangi bir ürün olabilir. Bu örneğin derste işlediğimiz teorik çerçeve ile nasıl okunabileceğini düşünün ve bununla ilgili bir sunum hazırlayın. Sunumunuzda 1. Bu ürünün ortaya çıktığı bağlamı tanımlayınız. 2. Onun popüler kültür ürünü olarak kavramsallaştırın. 3. Bu argümanı desteklemek için derste kullandığımız veya kullanmadığımız akademik bir metin kullanınız. Final Projesi (%40): Seçilmiş bir dönem ya da temanın dersin okumalarına ve sınıf içi tartışmalara da referans verilerek derin bir analizinin yapılmasından oluşur. Bu ödevin detayları sınıfta duyurulacaktır.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Konu: Popüler kültür nedir? Popüler kültür ve “yüksek” kültür ayrımı neden problemlidir? J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 1, S. 1-17. Stuart Hall, “Notes on Deconstructing the “Popular”” içinde R. Guiz and O. Z. Cruz, Popular Culture: A Reader, London, California, New Delhi: Sage Publications. S. 64-71.
3 Kültür ve “yığınlar” R. Williams, “Culture and Masses”, içinde R. Guiz and O. Z. Cruz, Popular Culture: A Reader, London, California, New Delhi: Sage Publications. S. 25-32. D. Macdonald, içinde R. Guiz and O. Z. Cruz, Popular Culture: A Reader, London, California, New Delhi: Sage Publications. “A Theory of Mass Culture, S. 39-46
4 Culturalism: Hoggart, Williams, Thompson, Hall ve Whannel. Örnek: Opera ve klasik müziğin reklamlarda kullanımı J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 3, S. 38-60.
5 Marksizm’ler: Frankfurt Okulu, Althusser, Gramsci, post-Marksizm ve kültürel çalışmalar Gösterim: Pop müzik videoları J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 4, S.61-94.
6 Yapısalcılık ve Post-yapısalcılık Gösterim: Kurtlarla Dans-Dances with Wolves (1990) J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 6, S. 116-139.
7 Ara sınav
8 Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik Örnek: Bitch Dergisi: Popüler Kültüre Feminist bir Cevap J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 8, S. 152-186.
9 Postmodernizm: Postmodern teoriler. Sanat ve popüler kültür. Örnek: Banksy’nin çalışmaları J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm10, S.204-236. W. Ellsworth-Jones, Banksy: The Man Behind the Wall, Aurum Press Ltd, 2012
10 Sosyal medyave sosyal değişim Gösterim: Belgesel “Fault Lines - History of an occupation”, Al Jazeera, 2012. J. S. Juris, "Reflections on #Occupy Everywhere: Social media, public space, and emerging logics of aggregation", American Ethnologist, Volume 39 Number 2 May 2012. J. Burgess and J. Green, YouTube: Online Video and Participatory Culture, Cambridge: Polity, 2009. Bölüm 3: “YouTube’s Popular Culture
11 Türkiye’de Popüler Kültür 1: Arabesk, müzik ve ötesi Gösterim: Belgesel: Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul, Director: Fatih Akın Meral Özbek: “Arabesk Culture: A Case of Modernization and Popular Identity” in Rethinking Modernity and National Identity in Turkey, ed. Sibel Bozdoğan and Reşat Kasaba, 1997.
12 Türkiye’de Popüler Kültür 2: İslamcı Bakış Açıları Gösterim: Huzur Sokağı, ATV, 2012-2015. A. Saktanber, "We pray like you have fun": New Islamic Youth in Turkey between Intellectualism and Popular Culture", İçinde, Fragments of Culture, D. Kandiyoti and A. Saktanber (eds). London,New York: I.B. Tauris, 2002. S. 254-276. M. Stokes, “New Islamist popular culture in Turkey”, İçinde Music, Culture and Identity in the Muslim World: Performance, Politics and Piety, ed. K. Salhi. London: Routledge, 2013. Bölüm 1.
13 Final Projesine Hazırlık Sunumları Storey, J. (2001), Cultural Theory and Popular Culture, Pearson: Harlow, p. 129-137
14 Sonuç ve Değerlendirme
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Dönemin gözden geçirilmesi

 

Dersin Kitabı
Diğer Kaynaklar

Derste yararlanılacak olan diğer kaynaklar yukarıda listelenmiştir.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
20
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
1
40
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
30
Final Sınavı / Sözlü Sınav
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
Proje
1
40
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
30
Final / Sözlü Sınav
    Toplam
170

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Medya ve iletişim alanına temel oluşturan kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışabilmek ve yorumlayabilmek. X
2 Medya üretim süreçlerinde kullanılan teknik donanım ve yazılımlarla ilgili temel bilgilere ve kullanım becerilerine sahip olmak.
3 Medya ve iletişim alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulama alanında kullanabilmek. X
4 Medya ve iletişim alanındaki yapılar, aktörler ve bu alanda rol oynayan diğer etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla tartışabilmek. X
5 Medya ve iletişim alanını destekleyen diğer disiplinlere ilişkin temel kuram, kavram ve fikirleri eleştirel bir yaklaşımla tartışabilmek ve bunlardan yararlanabilmek. X
6 Ulusal, bölgesel ve küresel konular hakkında araştırmalara dayalı analizler geliştirebilmek ve bu analizleri kamuya anlatabilme becerisine sahip olmak X
7 İçerik üretme, yayma ve sürdürme için gerekli verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilmek, irdeleyebilmek ve kullanabilmek.
8 Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu bireysel ve toplumsal amaçlar doğrultusunda etik bir sorumlulukla geliştirmek ve kullanabilmek. X
9 Bir yabancı dili kullanarak medya ve iletişim alanındaki yeni teknolojiler, yapım yöntemleri ve medya endüstrileri ile ilgili gelişmeleri izleyebilmek ve uluslararası meslektaşları ile iletişim kurabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). X
10 İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek.
11 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level). X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest